Hoe val je op in een wereld vol beige
Instagram staat er vol mee: beige. Beige kleding, beige interieurs, beige filters over foto’s. Beige is (nog steeds) een trend, dat is wel duidelijk. Misschien ben jij ook dol op trends én beige, maar val je dan nog op? In een wereld vol prikkelloos beige, is oranje bijvoorbeeld veel zichtbaarder.
Zo is het ook met je salon: ga je mee in de massa? Lekker veilig doen wat iedereen doet, omdat je het eigenlijk niet zo goed weet. Omdat je niet écht een richting durft te kiezen.
Je bent druk en daardoor verval je snel in je oude en vertrouwde gewoontes. Het gaat best lekker met je salon, maar je voelt dat er zoveel meer in zit. Misschien herken je dit wel.
In februari organiseerde ik een 3-daagse ‘Advies Challenge’ voor kappers. Er deden 178 kappers mee en uit een mini-onderzoekje kwam naar voren dat 88% van deze ondernemers niet meer wil opgaan in de beige massa. Deze kappers willen meer uit hun advies halen en zich daarmee onderscheiden.
Geen slecht idee, want uit een ander onderzoek liet zien dat maar liefst 78% van de salonklanten dolgraag meer persoonlijk advies wil, maar het niet ontvangt. Hoe zonde is dat?
Maar dan moet je wel stappen zetten. Want als je blijft doen wat je doet, verandert er niets. Durf te investeren in je ontwikkeling, of schakel hulp in voor een plan dat werkt.
#HOEDAN?!
Een eerste stap die je zelf kunt zetten: Probeer te ontdekken wat jouw salon zo goed maakt en waarom klanten kiezen voor jou. Zo ontdek je of het beeld dat jij hebt van je salon overeenkomt met die van je klanten.
Hoe dan? Stel vragen! Hier een paar suggesties:
- Vraag hoe je klanten bij je terecht zijn gekomen. Vraag het ze persoonlijk, ze zitten toch al bij je in de stoel
- Vind je het spannend om vragen te stellen? Stel ze dan via social media. Op b.v. instagram (stories) kan je heel goed gebruik maken van de vragensticker.
- Vraag welke 3 woorden bij klanten opkomen as ze aan jou denken. Op deze manier ontdek je waar jouw salon/merk voor staat en of het klopt met wat je wilt uitstralen.
Laat je mij weten hoe het is gegaan?
Liefs,
Judith
PS: wil jij je ook onderscheiden van de beige massa en je advies naar een next level tillen? Schrijf je voor de allerlaatste gratis(!) ‘Advies Challenge’ voor kappers t.w.v. €79,- van 17 t/m 19 april. Daarna wordt deze betaald.